Salam sejahtera,
Kali ni nk share berkenaan dengan kod pixel yang Facebook sediakan. Ramai yang pernah dengar, tapi lansung tak tahu akan kegunaan pixel.
Sesiapa yang biasa buat iklan guna Facebook advertising, saya kira sudah biasa dengan pixel ni. Namun tak semua yang buat iklan di Facebook, betul-betul memanfaatkan fungsi pixel ni.
Apa itu pixel?
Pixel ni adalah sejenis code yang diberikan oleh Facebook dalam akaun ads anda, yang mana kod tadi tu boleh diletakkan dimana-mana website sahaja yang anda akan gunakan untuk tujuan pengiklanan, seperti checkout page, thnkyou page, artikel page dan dimana-mana bahgian website anda.
Tujuan Facebook pixel ni, sebenarnya untuk track /rekod segala aktivit yang berlaku dalam page website anda tadi. Setiap kali pelanggan klik website anda, pixel ni akan rekod dan kemudianya Facebook akan rekod segala aktivit tadi yang kemudiannya diterjemahkan dalam bentuk data untuk anda analisis.
Bila buka Facebook ads akaun, anda akan dapat lihat, berapa klik, conversion dll berdasarkan apa yang anda setup.
Tapi, ada lagi tujuan yang jauh lebih utama, pixel sebenarnya sangat penting untuk Facebook bantu adna optimizekan iklan yang anda buat. Bila pixel Facebook berjaya kumpul data dengan banyak, maka makin senang Facebook bantu anda optimizekan iklan.
Jika pixel tu digunakan untuk optimize purchase aktiviti, maka Facebook akan cari audiens yang boleh tingkatkan lagi aktiviti purchase tadi. Seterusnya dapat bantu anda tinggikan lagi conversion (jualan).
Bersambung
Artikel menarik yang lain: